لیست کامل غذاهای مفید برای عفونت روده

عفونت روده اغلب تحت تاثیر ورود انگل‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند موجب علائمی مانند اسهال، تهوع، استفراغ و ناراحتی عمومی در بدن شود. برای مدیریت و بهبود این بیماری، مصرف برخی غذاهای مفید برای عفونت روده می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در این مطلب با اطلاع از بهترین تغذیه و رژیم غذایی برای سلامت روده ها متوجه می‌شویم که برای فروکش کردن التهاب روده و دستگاه گوارش چه غذایی بخوریم و چگونه از خود مراقت کنیم.

بهترین غذا برای التهاب روده

در لیست غذاهای مفید برای عفونت روده حتما به علائم خود توجه کنید و متناسب با آن یک غذا برای التهاب روده انتخاب کنید. در زیر چند مورد از غذاهایی که می ‌توانند در مواجهه با عفونت روده مفید باشند را ذکر می‌کنیم:

• سوپ مرغ با کمی سبزیجات مانند جعفری و هویج می‌تواند در وعده شام برای عفونت روده مناسب باشد.
  • سوپ جوانه گندم یا جو حاوی فیبر است و در تسکین روده تحریک‌پذیر و تنظیم اسهال موثر است.
  • نان تست یا نان سفید خالص به عنوان یک غذای خام برای روده‌های حساس ممکن است مفید باشد. در صورت استفاده از نان در وعده صبحانه برای عفونت روده میزان جذب آب روده کاهش می‌یابد.
  • مصرف آب گوشت ماهیچه یا بلدرچین در وعده ناهار برای عفونت روده بسیار مفید است و به عبارتی دشمن التهاب روده خواهد بود.
  • مصرف مایعاتی مانند چای سیاه یا چای سبز همراه با نبات برای هیدراسیون و الکترولیت‌های روده می‌تواند مفید باشد.

در ادامه معرفی غذاهای مفید برای عفونت روده لازم به ذکر است برای درمان خانگی عفونت روده، مصرف 2 قاشق سرکه سیب با 2 قاشق عسل و 1 لیوان آب نیز همواره توصیه می‌شود و این ترکیب بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب نیز خواهد بود. از دیگر خوراکی ‌های مفید برای عفونت روده می‌توان به آب سیب، ماست پروبیوتیک، دمنوش زنجبیل، شربت آبلیمو همراه با عسل و نمک اشاره کرد که برای پاکسازی روده‌ها بسیار مفید هستند.

برای عفونت روده چه میوه ای بخوریم؟

با کسب اطلاعات درباره لیست غذاهای مفید برای عفونت روده نوبت به میوه و سبزیجات مفید برای دستگاه گوارش می‌رسد. شاید اینجا این سوال ذهن شما را درگیر کند که برای عفونت روده چه میوه ای بخوریم؟ در پاسخ باید گفت که در صورت عفونت روده، برخی از میوه‌ها می‌توانند مفید باشند و به بهبود و تسکین التهاب روده‌ها کمک کنند. در زیر چند نمونه از میوه‌هایی که در صورت عفونت روده می‌توانید مصرف کنید را ذکر می‌کنیم:

• موز: موز بافت نرم و آسان برای هضم دارد و می‌تواند با قرارگیری در لیست غذاهای مفید برای عفونت روده به تسکین روده‌های آسیب دیده کمک کند. همچنین، موز حاوی پتاسیم است که به عنوان یک الکترولیت عمل کند و پتاسیم از دست رفته بدن به دلیل اسهال را تامین کند.
  • سیب و گلابی: گلابی و سیب حاوی فیبر قابل حل در آب است و می‌تواند در تنظیم عملکرد روده‌ها و تسکین اسهال کمک کند. می‌توانید سیب را بپزید یا آن را به صورت خام مصرف کنید. آب سیب نیز به تامین آب مورد نیاز بدن کمک خواهد کرد.
  • انواع توت‌ها: انواع توت‌ها مانند توت فرنگی و توت سیاه حاوی فیبر و آب بوده و می‌توانند در تسکین روده‌های آسیب دیده مفید باشند.
  • آلوئه‌ ورا: آلوئه ‌ورا خواص ضد التهابی و التیام بخشی دارد و ممکن است در مواردی که روده‌ها دچار التهاب و عفونت شده است، مفید باشد. می‌توانید ژل آلوئه ‌ورا را از داخل گلبرگ های آن برداشت کرده و مصرف کنید.
  • هلو: هلو حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی مانند فیبر و ویتامین C است و می‌تواند به بهبود عفونت روده و تسکین دستگاه گوارش کمک کند.

نوشابه برای عفونت روده مفید یا مضر است؟

در بین غذاهای مفید برای عفونت روده همواره مصرف آب و مایعات توصیه شده است. به طوری که نوشیدن روزانه دو لیتر آب و به همراه سایر مایعات باید در برنامه غذایی بیمار جدی گرفته شود. حالا سوالی که مطرح این است که نوشابه برای عفونت روده خوب است یا بد؟

همانطور که می دانیم مصرف نوشابه به دلیل داشتن قند و شیرین کننده مصنوعی در رژیم غذایی ممنوع است. کسانی که مبتلا به عفونت روده هستند در هضم نوشابه دچار مشکل می شوند و ناراحتی گوارشی آنها تشدید می‌شود. اما در این بین در کنار مایعات سالم مانند آب و آب انواع میوه ها می‌توانید از مایعات الکترولیتی مانند نوشابه‌های الکترولیتی نیز استفاده کنید تا مایعاتی که در اثر اسهال از دست رفته است، جبران شود. نوشیدنی ‌های الکترولیتی با مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم غنی شده‌اند که همگی برای رفع التهاب روده مفید هستند.

بهترین غذاها برای سلامت روده

همواره یکی از سوالاتی که درباره بیماری گوارشی عفونت روده در ذهن متواتر می‌شود این است که غذاهای مفید برای عفونت روده کدام‌ها هستند. به ‌طور کلی زمانی افراد که به عفونت روده مبتلا می‌ شوند باید خوراکی های مفید را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند و نکاتی را رعایت کنند. مثلا در طول دوره ابتلا به عفونت روده باید مایعات بیشتری بنوشید به خصوص اگر دچار علائم اسهال هستید. در ادامه باید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و در مقابل حجم هر وعده را به شدت کم کنید. مصرف نمک و پتاسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

البته مهم است که در صورت بروز علائم شدید یا طولانی مدت عفونت روده، به منظور جلوگیری از عوامل تشدید زخم معده و التهاب روده به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب را تعیین کند.

غذاهای ممنوعه برای عفونت روده

با توجه به اینکه بیماری التهاب و عفونت روده یک بیماری گوارشی است، رعایت رژیم غذایی برای افراد مبتلا از اهمیت خاصی برخوردار است. ممکن است هضم بعضی از مواد غذایی حاوی فیبر برای فرد مبتلا به عفونت روده به ‌خصوص در دوران بیماری، مشکل باشد. بنابراین افراد مبتلا به عفونت روده باید غذاهایی بخورند که مقدار قابل توجهی پتاسیم، فولات، منیزیم، کلسیم و آهن داشته باشد.

در این بین از غذاهای ممنوعه برای عفونت روده می توان به گوشت قرمز اشاره کرد. گوشت قرمز دیر هضم و تجزیه آن در حالت عادی نیز برای بدن دشوار است. پس تا هنگامی که سیستم گوارش و التهاب روده شما فروکش نکرده است از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید و فقط آب گوشت مصرف کنید. علاوه بر این به افرادی که دچار عفونت روده شده اند همواره توصیه می ‌شود که از مصرف مواد غذایی تند یا مواد لبنی لاکتور خودداری کنند. در این شرایط برای درمان کمبود کلسیم از مواد غذایی جایگزین مانند دوغ کفیر و ماست و شیر بدون لاکتوز استفاده کنید. همچنین بهتر است در پخت غذاها از سرخ کردن و روش‌های پخت پرچربی و استفاده از ادویه های تند جلوگیری کنید.

چه میوه هایی برای عفونت روده مضر است؟

در لیست میوه‌ها و غذاهای مفید برای عفونت روده نباید از میوه های مضرر برای روده غافل شد. اینجا ممکن است از خود بپرسید که چه میوه هایی برای عفونت روده مضر است؟ در پاسخ باید گفت که در صورت ابتلا به عفونت روده، باید در مصرف برخی از میوه‌ها که ممکن است تحریک‌ کننده برای روده‌های حساس باشند و علائم شما را تشدید کنند، اجتناب کنید. در زیر چند نمونه از میوه‌هایی که در صورت عفونت روده بهتر است از مصرف آن‌ها پرهیز کنید را ذکر می‌کنیم:

• میوه‌های خیلی ترش: میوه‌هایی مانند نارنج و لیموترش ممکن است افزایش اسید معده و تحریک روده‌ها را در افراد با عفونت روده ایجاد کنند. در صورتی که شما از حساسیت به اسیدهای میوه‌های ترش رنج می‌برید، بهتر است از مصرف آن‌ها در این موقعیت خودداری کنید.
  • میوه خشک: میوه های خشک مانند آلبالو و زردآلو حاوی فیبر قابل حل و قابل تحمل برای برخی افراد هستند، اما برای بعضی افراد ممکن است تحریک‌ کننده برای روده‌ها باشند. اگر میوه‌های خشک و غیره علائم شدیدتری را برای شما ایجاد می‌کنند، بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید.
  • مرکبات: مرکباتی مانند گریپ فروت ممکن است برای برخی افراد با عفونت روده تحریک‌ کننده باشند و علائم را تشدید کنند. در این موارد، بهتر است از مصرف آنها پرهیز کنید.

در بحث میوه و غذاهای مفید برای عفونت روده، تجربه شخصی شما و چگونگی واکنش بدنتان نسبت به میوه‌ها ممکن است متفاوت باشد. بهتر است با توجه به تحمل شخصی و واکنش بدن خودتان، میوه‌هایی که برای شما مناسب نیستند را شناسایی کنید و از مصرف آنها خودداری کنید. در صورت بروز علائم شدید یا طولانی مدت عفونت روده، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند راهنمایی‌های دقیق‌تری در مورد رژیم غذایی مناسب برای شما ارائه دهد

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با لیست غذاهای مفید برای عفونت روده آشنا کنیم. در ادامه نیز میوه ها و غذاهای ممنوعه برای عفونت روده را شما معرفی کردیم تا رژیم غذایی خود از مصرف آنها خودداری کنید. مهم است که مصرف غذاها و میوه‌ها را با توجه به میل شخصی و شدت عفونت روده‌ای که دارید، در اولویت قرار دهید. در صورت بروز علائم شدید یا طولانی مدت عفونت روده، به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب را تعیین کند.